Welkom bij deze 2e mail online masterclass ‘Slank zonder Dieet’

 

Je wilt graag een paar kilo afvallen en ik ga jou daarbij helpen.

 

Bedankt dat je deelneemt aan deze masterclass. In de eerste masterclass bespraken we waarom een dieet niet werkt. Je hebt geleerd wat de nadelen en de gevolgen zijn van het volgen van een dieet.. Ook heb je geleerd dat als je jouw streefgewicht wil halen en vasthouden er iets anders nodig is dan een dieet.

Nu je weet dat een dieet niet de oplossing is maar dat je permanent iets moet veranderen, weet je dat jij niet meer aan welk extreem of exotisch dieet dan ook hoeft te beginnen.

 

Als je de eerste masterclass niet hebt kunnen doornemen, raad ik je aan om deze toch alsnog te lezen. Dit doe ik omdat je dan leert waarom geen enkel dieet werkt. Ook heb je in de eerste masterclass geleerd dat je het structureel anders moet doen om jouw streefgewicht te bereiken en vast te houden.

 

In déze masterclass ga ik je leren waarom je na elke nieuwe afvalpoging weer alle kilo’s binnen no-time terugkrijgt en zelfs meer dan dat!

Ik ga je ook vertellen waarom wilskracht niet het gewenste effect heeft waardoor je dit niet hoeft in te zetten als oplossing om jouw streefgewicht te behalen en vast te houden.

 

Kilo’ s extra aankomen…

Bij afvallen gaat het om een kilocalorie tekort. Als jij meer kilocalorieën tot je neemt dan dat je verbruikt sla je deze op als vet.

Een klant van mij, Patrick is 23 kilo te zwaar.

Ongeveer 10 jaar geleden begon Patrick met zijn eerste dieetpoging. Dit was het Cambridge dieet. Hij mocht in de eerste fase 500 kcal eten per dag, tweede fase 800 kcal en daarna was er nog een fase, waarbij het streefgewicht zou kunnen worden vastgehouden.

 

Aan het begin van zijn eerste poging was hij 95 kilo bij een lengte van 1 meter 80 en zijn leeftijd was 46. Zijn streefgewicht was 80 kilo. Bij 80 kilo zou hij zich fit voelen en weer lekker in zijn vel zitten. Dit betekent dat hij 15 kg moest afvallen. Dit is Patrick gelukt wat ontzettend knap was.

Na het bereiken van deze prestatie heeft het 4 maanden geduurd en toen was Patrick 18 kilo zwaarder.

In plaats van 15 kg eraf, waren er 3 kilo’s  gratis bij gekomen.

Daarna probeerde hij het nogmaals met een puntensysteem-dieet. Wederom lukt het hem om bijna bij zijn streefgewicht te komen: 83 kg, maar je raadt het al. Na het beëindigen van het dieet en terug bij de oude eetgewoontes kwamen de kilo’s er weer aan en extra.

Uiteindelijk is hij bij mij gekomen en draagt hij 23 kilo overgewicht met zich mee.

Hoe kan dit?

 

Wat ik al eerder aangaf is dat het bij afvallen gaat om een kilocalorie te kort. Als jij meer kilocalorieën tot je neemt dan dat je verbruikt dan sla je deze op als vet.

Maar het is ook zo dat ons lijf ontzettend slim is en zich gemakkelijk kan aanpassen. Dit komt omdat we genetisch niet zoveel veranderd zijn sinds de oertijd. Toen wisselden perioden van overvloed en perioden van schaarste elkaar af. In de tijden dat er genoeg was, moest er extra worden gegeten voor de tijden dat er weinig of niks was.

Dus als jij minder kcal gaat eten, dan dat jij nodig hebt, zal je in eerste instantie afvallen maar na verloop van tijd gaat jouw lijf zich aanpassen. Oh, denkt het lichaam ik krijg nu al een tijdje maar 1000 kcal binnen, hierop kan ik ook overleven. Alles in ons lijf en brein is erop geprogrammeerd om te overleven. Dus als jij weer ‘normaal’ gaat eten, zoals je dat deed vóór het dieet. Dan denkt het lijf: super! die extra voeding dat ga ik  meteen opslaan als vet. Want wie weet, komt er straks weer een periode van schaarste…

Op deze manier maak je van jouw lichaam een superslimme vetverbrander.  Maar door de vele pogingen van afvallen met een groot te kort aan calorieën kost het steeds meer moeite om überhaupt af te vallen, laat staan op een gezond gewicht te blijven.

 

Als jij een verleden hebt van het volgen van diëten bestaat er een grote kans dat jouw lijf super effectief om kan gaan met de verbranding van voeding op een langzame wijze. Met als doel zoals we net hebben geleerd dat jij wilt overleven.

 

Wat kan je dan wel doen?

Je moet jouw lijf op een voorzichtige manier weer instellen op een kleine calorierestrictie. Een die past bij de lengte van jouw lijf. En jouw energieverbruik zo instellen dat je gewicht gaat verliezen in plaats van vasthouden.

Het is dus belangrijk, dat jij weet hoeveel calorieën je mag eten zodat jouw gewicht stabiel blijft. Hiervoor heb je verschillende berekeningen zoals de BMI-berekening (jouw gewicht in kilogram gedeeld door jouw lengte in meters in het kwadraat).

De BMI van Patrick is 31,8 (hij is 180 cm en weegt 102 kg). De uitkomst: zwaar overgewicht!

 

Een veel gehoorde vraag is dan: Je moet het wel echt willen, je moet je wilskracht aanspreken want dat heb je nodig om een dieet vol te houden. Is dat zo?

Graag wil ik je uitleggen dat wilskracht nauwelijks bijdraagt aan een geslaagde dieet-poging. Waarom niet?

 

Wilskracht put jou uit!

Waarom?

Wilskracht werkt als een spier en als je deze overbelast, raakt het zijn kracht kwijt.

Je gebruikt al de hele dag wilskracht om de juiste keuzes te maken. Niet uitvallen tegen jouw baas als hij vindt dat jij de opdracht niet goed hebt uitgevoerd. Geduldig zijn naar jouw kinderen, begripvol reageren naar jouw partner, niet gillen als je in de file staat. Je beheersen als iemand voordringt bij de slager etc.

Dit zorgt ervoor dat als jij ‘s avonds thuiskomt en moe bent, geen wilskracht meer overhebt om te bedenken welke voedzame maaltijd jij wilt klaarmaken en ook nog die gezonde boodschappen in huis te halen. Ruim een half uur in de keuken te staan om die verantwoordelijke maaltijd te bereiden, is dan helemaal uitgesloten.

De kans dat je een pizza bestelt of een take-a-way meeneemt onderweg is dan aannemelijk.

 

Wat heb je dan wél nodig?

Wat je nodig hebt, is een gedegen plan en een ‘als dan’-plan.

Zodat jij in elke situaties steeds de juiste keuzes gaat maken en volhoudt. Dit betekent dat je voor de dag of nog beter voor een paar dagen een planning maakt. Net zoals met werk maar dan een planning voor jouw voeding. En natuurlijk komt een plan wel eens in het gedrang, net zoals de werkagenda soms anders verloopt. Daarom zorg je ook dat je een ‘als dan’-plan maakt. Hierdoor heb je een schema en ben je voorbereid. Zelfs als dingen anders lopen, kan je hierop anticiperen.

 

In deze masterclass heb jij geleerd dat diëten met heel weinig calorieën uiteindelijk een averechts effect hebben en dat kleine persoonlijke calorierestricties wél werken. Ook weet jij nu dat wilskracht jou niet gaat helpen om jouw streefgewicht te bereiken en dat het maken van een gedegen plan met haalbare doelen je wél zal ondersteunen om overtollige kilo’s te verliezen en dat fijne gewicht dan ook vast te houden.

 

Blijf je na deze tweede les toch nog zitten met vragen of wil je iets delen dan kan dat onder mijn blog: Niet vullen maar voeden

P.S vind je het leuk om tips en motiverende uitspraken te lezen over voeding en gezonde leefstijl wordt dan lid van mijn Instagram of Facebook-pagina

 

https://www.instagram.com/eetwijspraktijk/

 

https://www.facebook.com/Eetwijspraktijk/

 

Gezonde groet,

 

Mandy

 

Eetwijspraktijk

Food for thought

© 2019 Eetwijspraktijk