Welkom bij deze 3e les van de online masterclass ‘Slank zonder Dieet’

 

Of dat je nu de eerste keer probeert af te vallen of alle diëten al hebt geprobeerd

Bedankt dat jij deelneemt aan deze derde les.

In deze les ga ik je leren wat de mogelijke oorzaak(en) zouden kunnen zijn van overgewicht. Door kennis te hebben van verschillende mogelijke oorzaken kan jij die van jou herkennen. Tenslotte als je de oorzaak weet kan je het probleem gaan aanpakken.

In de eerste les heb ik het over waarom een dieet niet werkt. Hierin vertel ik je wat de nadelen en gevolgen zijn van het volgen van een dieet. Ook heb je geleerd, dat als je jouw streefgewicht wil halen en vasthouden er iets anders voor nodig is dan een dieet.

Heb je de eerste les nog niet hebt gelezen doe dat dan alsnog!

In de tweede les heb ik het over de kilo’s die snel weer terugkomen na een dieet en soms zelfs meer. Ik leg je uit hoe dit werkt.

Als je de tweede les niet hebt gelezen, raad ik je aan om dit alsnog te doen. Dit omdat je dan ook inzicht krijgt waarom je na het volgen van een dieet toch weer aankomt en waarom wilskracht nauwelijks werkt!

Heb je de tweede les niet hebt gelezen doe dat dan alsnog!

 

Ok,  deze les ga ik in op verschillende oorzaken van overgewicht. Het succes dat ik zelf heb bereikt en dat wat ik met mijn cliënten bereik, komt doordat we de oorzaak is van het overgewicht hebben achterhaald.

De oorzaken van overgewicht kan je kort verdelen in twee groepen:

Lichamelijke oorzaken en emotionele oorzaken.

In déze les ga ik voornamelijk in op de lichamelijke oorzaken. Dit doe ik omdat een lichamelijke verstoring het verliezen van gewicht ernstig bemoeilijkt. Bij sommige verstoringen kan je proberen wat je wilt, maar gewicht verliezen en een gezond gewicht vasthouden wordt zeer lastig. Dit wil niet zeggen dat emotionele oorzaken niet net zo goed moeten worden aangepakt. Deze komen ook nog aan bod.

 

Dan nu de lichamelijke oorzaken.

Er zijn verschillende lichamelijke oorzaken die aan de grondslag kunnen liggen van overgewicht. Ik noem de meeste voorkomende oorzaken hieronder en zal op de eerste twee, de koolhydraatverslaving en hyperinsulinemie dieper ingaan

 

·        Koolhydraatverslaving

·        Hyperinsulinemie

·        Minder verzadigingsgevoel

·        Medicijngebruik

·        Voedingstekorten

·        Chronische stress

·        Schildklierproblemen

·        Verlaagde verbranding

·        Hormonale stoornissen

Koolhydraatverslaving:

Je hebt een koolhydraatverslaving als je lichaam extra koolhydraten (kh) nodig heeft om goed te functioneren. Zonder KH-rijke voeding voel jij je niet prettig en daar is een hele goede reden voor. Dit heeft namelijk te maken met een laag serotonineniveau (geluks-hormoon) Hierdoor ben je snel geïrriteerd, somber en kan je minder goed tegen stress dan mensen met een normaal serotonineniveau.

 

Door eten van kh-rijke voeding kan je het tekort aanvullen waardoor je je op emotioneel vlak beter voelt en beter kan functioneren. Stop je met eten van kh-rijk voedsel dan voel je je niet zo goed meer en dat betekent dat je letterlijk verslaafd bent aan koolhydraten.

Koolhydraten zit in koek, ijs chips, pasta, brood, fruit, rijst. Alle kh-rijke voedingsmiddelen zijn een grote verleiding voor jou.

 

Hyperinsulinemie:

Hierbij is de insulinespiegel chronisch verhoogd terwijl je bloedsuiker nog binnen de referentiewaarde ligt.

Insuline speelt hier een belangrijke rol. Als je aan het eten bent, maakt je lichaam insuline, zo laat het je weten dat er voeding is om te verbranden. Het teveel aan voeding dat niet wordt verbrand, zal worden opgeslagen als vet.

 

Door allerlei redenen kan het lichaam doof zijn geworden voor het signaal van insuline dat er voeding kan worden verbrand. Dit wordt dan insulineresistentie genoemd. Je lichaam reageert op deze doofheid door nog meer insuline aan te maken.

De klachten van hyperinsulinemie zijn dat je de hele dag honger hebt, vooral kort na de maaltijd. Ook is de taille-heup-ratio niet in balans. Dit kan je zien als iemand veel gewicht rond de middel heeft. Bij vrouwen een paal- of appelfiguur en bij mannen een bierbuik.

Hyperinsulinemie is de voorloper van diabetes type 2. Hyperinsulinemie is goed te behandelen met inname van de juiste voeding, supplementen en lichaamsbeweging op de juiste momenten. (denk ook aan stoppen met roken, omgaan met stress)

Als jij jezelf herkent in een van de hierboven genoemde oorzaken weet je dat er een oplossing is en dat je deze moet gaan aanpakken in plaats van weer een dieet waarvan je weet dat dit sowieso niet werkt.

​Als iemand zich niet direct in een oorzaak herkend of de kennis niet heeft om de oorzaak te kunnen herkennen dan zijn dit

De veel genoemde bezwaren die ik vaak hoor:

Overgewicht zit bij ons in de familie, iedereen bij ons kampt met zijn gewicht!

Ik kan je met zekerheid zeggen dat van de mensen die overgewicht hebben minder dan 3% genetisch bepaald is maar (eet) gedrag is iets dat wél in de familie zit.

Om succesvol gewicht te kunnen verliezen, is het belangrijk om te onderzoeken wat de oorzaak is.

Stel je voor, je gaat naar de dokter met steeds terugkerende hevig hoofdpijn.

Als de dokter jou dan een pijnstiller geeft en niet doorvraagt in welke situatie je nu zit of wat je eet dan wordt er voorbij gegaan aan de oorzaak.

Mogelijk heb je door het gebruik van de pijnstiller even geen hoofdpijn meer...tot deze is uitgewerkt.

Op deze manier ben je bezig met symptoombestrijding en niet met de oorzaak, zo is het ook met overgewicht.

Pak de oorzaak aan en ga dan aan de slag met jouw voeding, de emoties en bewegen want succesvol gewicht verliezen en het eraf houden heeft met al deze verschillende zaken te maken.

Gewicht verliezen is een totaalpakket en alles heeft aandacht nodig.

In de volgende Masterclass gaan we dan ook hebben over de emotionele oorzaken 

Op welke manier kan jouw mind je saboteren of juist ondersteunen?

 

P.S vind je het leuk om tips en motiverende uitspraken te lezen over voeding en gezonde leefstijl wordt dan lid van mijn Instagram of Facebook-pagina

 

https://www.instagram.com/eetwijspraktijk/

 

https://www.facebook.com/Eetwijspraktijk/

P.P.S. Wil je meer weten over de lichamelijke oorzaken? je mag me altijd  mailen of bellen

mail: info@eetwijspraktijk.nl  

bellen: 06-24899039

 

Gezonde groet,

 

Mandy

 

Eetwijspraktijk

Food for thought

© 2019 Eetwijspraktijk