Welkom bij deze 4e les van de online masterclass ‘Slank zonder Dieet’

In de vorige les hebben we het gehad over lichamelijke oorzaken van overgewicht

Als je deze les nog niet hebt gelezen kan je dat hier alsnog doen.

Deze les is waardevol voor jou omdat indien er een lichamelijke oorzaak ten grondslag ligt aan jouw overgewicht hij hier mogelijk tussen staat en jij deze kan gaan aanpakken.

 

Emotie eten is eten i.p.v. met een innerlijke beleving of een moeilijk gevoel om te gaan.

Velen van ons hebben niet geleerd om met emoties om te gaan of om deze te vermijden. Op het moment dat iets niet goed voelt het uit de weg gaan.

Dat kan door iets anders te gaan doen, werken, drinken, sporten, seks, drugs maar ook eten kan hiervoor worden gebruikt.

Dus je voelt een emotie en daarop volgt een reactie. Je kan zelfs hebben geleerd dat als iets verdrietig was, bijvoorbeeld als je was gevallen en pijn ervaarde, dit werd opgelost met eten bijvoorbeeld een ijsje.

 

Er zijn 3 verschillende emoties die ik vaak zie bij emotionele oorzaken van overgewicht bij mijn cliënten: Stress, verdriet en angst.

 

Laten we beginnen met stress

Heel veel mensen ervaren stress dit kan het gevolg zijn van somberheid, spanning, onrust of een periode van teveel en te druk zijn.

Stress kan op verschillende plekken in je lichaam worden ervaren en voelt vaak ongemakkelijk.

Al die gevoelens willen we liever niet ervaren en vaak onderdrukken we deze gevoelens en bouwen deze zich langzaam op in het lichaam.

Het kan zijn dat je hierdoor juist meer gaat eten of letterlijk geen hap door je keel krijgt.

Tijdens een periode van stress maakt het lichaam cortisol aan, dit is een stresshormoon. Wanneer cortisol voortdurend aanwezig is in het lijf is het lichaam bezig met overleven.

Hierdoor gaat het zuiniger om met energie, In plaats van vet te verbranden zal het vet gaan opslaan.

Genetisch gezien zijn we nog niet zoveel verandert als onze voor-ouders de jagers en verzamelaars

Bedenk maar dat als je moet wegrennen voor een tijger, je lijf echt geen voeding kan verbranden en puur op de overleving modus is omgeschakeld.

Met name continue stress daar wordt je dik van!

 

Eten vanuit de verdriet

Verdriet is een emotie is ook niet graag gevoeld wordt. Verdriet kan worden veroorzaakt door allerlei verschillende redenen, afwijzing, telleurstelling of iets anders maar als er tranen naar boven komen zijn we vaak geneigd om ook deze te onderdrukken. Als je niet geleerd hebt om met verdriet om te gaan dan kan er een drang naar zoetigheid ontstaan om dat je geleerd heb bij dat gevoel weg te gaan.

Als je iets zoets eet of iets van suiker dan maakt je lichaam dopamine (gelukshormoon) aan hierdoor ontstaat een fijn gevoel.

Soms kan het hormoon serotonine hier een rol spelen, een te laag aan serotonine kan er dan ook voor zorgen dat je wil eten en met name suikers.

 

Eten vanuit angst.

Bang zijn, bang om afgewezen te worden, het niet goed te doen, te dik te zijn, niet voldoen aan wat anderen van jouw verwachten etc

Ergens in je leven ben je gaan ervaren en gaan geloven dat je niet goed genoeg bent en deze angst kan heel diep in jouw systeem zitten

Al deze gevoelens zijn heel belastend en om ze even niet te hoeven voelen kan eten verlichting geven, voor heel even………….

 

Gelukkig kan emotioneel eten wel worden opgelost.

Het vergt wel wat zelfonderzoek maar dezelfde angsten belemmeren jou mogelijke ook op andere gebieden in jouw leven.

Bij emotioneel eten is het belangrijk dat je er achter komt waarom jij je overeet.

 

Observeer jouw gedrag en hou een dagboekje bij en geef antwoord op de volgende vragen

  • Wat zijn jouw triggers?

  • Zijn het vertrouwde/eerder ervaarde gevoelens?

  • Doen ze je denken aan iets uit het verleden?

  • Zijn het gewoontes

  • Herinneren ze je aan jouw thuissituatie of jouw ouders?

  • Zijn het gewoontes?

  • Waar in je lijf voel je het?

  • Mag het gevoel er zijn?

  • Wat doe je als je deze gevoelens hebt?

Als je dit voor jezelf helder hebt dan ga je oefenen met het accepteren van deze gevoelens.

En dat is niet altijd even gemakkelijk maar als je iets ruimte geeft zal je ervaren dat zoals het is opgekomen ook weer vanzelf zal weggaan.

Leer af dat je als reactie op deze gevoelens gaat eten.

Meditatie kan hierbij ondersteunend zijn.

Op het moment dat je deze gevoelens ervaart kan je met jezelf de afspraak maken dat je 10 minuten met je ogen dicht/open gaat zitten en gaat voelen wat er gebeurd.

Elke keer als je dit doet zal je merken dat je niks hoeft te doen en dat het gevoel als vanzelf weer weggaat en hierdoor ontstaat ruimte.

Leer nieuw gedrag en ontwikkel nieuwe gewoontes

Het kost tijd en energie om nieuw gedrag aan te leren. Nieuwe gedrag leren gaat met ups en downs en er bestaat geen snelle oplossing. Geef jezelf minimaal 3 maanden. En wees lief voor jezelf, als het even niet lukt is er altijd weer een nieuwe kans en een nieuwe dag om nieuwe gewenste gedrag aan te leren

P.S vind je het leuk om tips en motiverende uitspraken te lezen over voeding en gezonde leefstijl wordt dan lid van mijn Instagram of Facebook-pagina

 

https://www.instagram.com/eetwijspraktijk/

 

https://www.facebook.com/Eetwijspraktijk/

P.P.S. Wil je meer weten over de lichamelijke oorzaken? je mag me altijd  mailen of bellen

mail: info@eetwijspraktijk.nl  

bellen: 06-24899039

 

Gezonde groet,

 

Mandy

 

Eetwijspraktijk

Food for thought

© 2019 Eetwijspraktijk